Powstała w drodze obserwacji, indukcji i dedukcji teoria
wyjaśnia przyczyny zjawisk a często umożliwia ich prognozowanie. Jednak nie
każdy zbiór twierdzeń jest teorią.
Weryfikacja poprawności i przydatności teorii
ekonomicznych polega na konfrontacji
teorii ekonomicznej z rzeczywistością, a także na jej analizie logicznej.
Prowadzi to do potwierdzenia teorii, jej zmiany bądź odrzucenia..
Sprawdzanie
poprawności i przydatności teorii ekonomicznych następuje dwiema drogami:
a) weryfikacja
logiczna - ocena założeń oraz poprawności rozumowania (czy z danych przesłanek
wyprowadzone zostały właściwe wnioski);
b) weryfikacja
empiryczna - ocena zgodności teorii z rzeczywistością.
Dobra teoria
to taka, która zadowalająco wyjaśnia rzeczywistość i daje wskazówki do praktycznego
działania. Teoria powinna nie tylko wyjaśniać przeszłość i teraźniejszość, lecz
również pomagać nam w przewidywaniu przyszłości. Teorie wyraźnie rozmijające
się z rzeczywistością, którą mają objaśniać, muszą być poprawione lub odrzucone
Uporczywa niezgodność danych pochodzących z obserwacji z
dotychczasowymi ustaleniami ma radykalne skutki. Zwykle prowadzi ona do zmiany
pewnego fragmentu obowiązującej teorii lub do zastąpienia jej koncepcją
konkurencyjną. Właśnie dlatego, wielu badaczy zachęca do poszukiwania faktów,
nie tyle potwierdzających konkretną teorię ekonomiczną, co jej zaprzeczających.
Nie każdy zbiór twierdzeń,
praw jest teorią naukową. Początkowo uważano, że walor naukowy mają tylko te hipotezy, które są weryfikowane przez
porównanie ich z wynikami obserwacji empirycznej. Prędko jednak uznano, że
prawa nauki nie dają się w pełni zweryfikować, gdyż wymagałoby to ogromnych
nakładów i badań. . Poza tym nie wszystkie kategorie ekonomiczne są mierzalne,
a w takim przypadku interesują nas jedynie kierunki ich oddziaływania na
analizowany proces.
K. Popper zaproponował więc metodę falsyfikacji.a
więc obalania tezy o prawdziwości hipotez naukowych przez stwierdzenie, że w
jakimś przypadku hipotetyczne zależności te nie zachodzą. ( K.Popper Logika
odkrycia naukowego) Hipoteza powinna być odrzucona, jeśli wynikające z niej
przewidywania mogą być zaprzeczone (sfalsyfikowane). Obecnie jednak -- ze
względu na to, że realia ekonomiczne są niezmiernie skomplikowane – nie obstaje
się tak bezwarunkowo ani przy konieczności weryfikacji ani falsyfikacji.
Twierdzi się natomiast, że uznana z słuszną teoria może i powinna być odrzucona
dopiero wtedy, gdy pojawia się mogąca ją zastąpić lepsza od niej, inna.
Złożoność i niepewność życia gospodarczego uniemożliwiają formułowanie praw
ekonomicznych w formie zdań bezwzględnie ważnych i obowiązujących w każdych
okolicznościach. Teoria ekonomiczna jest zatem raczej próbą odnalezienia i
przedstawienia jakiegoś porządku w pozornie losowych zdarzeniach codziennego
życia gospodarczego. Teorii tych może być wiele. Każda z nich zawiera jednak
zazwyczaj pewien odnoszący się do określonego aspektu procesu gospodarowania i
tworzący uporządkowaną, spójną całość zbiór definicji, twierdzeń i hipotez
naukowych
W
sensie logicznym weryfikacja zdania (twierdzenia lub hipotezy) to wyprowadzanie
zeń jego logicznych następstw i badanie ich prawdziwości. W naukach
empirycznych mówi się zwykle o stopniu weryfikacji, czyli o zasadności hipotezy
ze względu na przyjęte zdanie podstawowe. Taka weryfikacja ma charakter
częściowy, względny, nie stanowi weryfikacji absolutnej, zupełnej. Wyniki
pewniejsze od weryfikacji (w znaczeniu konfirmacji) daje falsyfikacja.
Na zakończenie omawiania
metod ekonomii przypomnijmy, w jaki sposób od wielkiego zbiorowiska
chaotycznych danych przechodzi się do praw teorii i modeli ekonomicznych, na
których potem polegają prowadzący politykę gospodarczą nasi liderzy polityczni.
Ekonomia postępuje tak, jak każda nauka
ewolucyjna: przygląda się danym, formułuje hipotezy oraz je weryfikuje i
dochodzi do niełatwego niekiedy uzgodnienia, w jaki sposób funkcjonuje
gospodarka lub jej fragment.
Aby jednak teoria była
jak rzeczywiście wiarygodna, ekonomiści
określają zarazem warunki, w których tworzące ją prawa działają. Charakterystyczną,
bowiem cechą praw i teorii ekonomicznych jest ich prawdziwość zachowana
wyłącznie przy pewnych założeniach.
Zgodność danych z istniejącą
do tej pory wiedzą nie uprawnia przy tym do uznania tej wiedzy za raz na zawsze
prawdziwą. W przyszłości mogą się bowiem pojawić fakty, które zaprzeczają
dotychczasowym przekonaniom.
Ekonomiści weryfikujący prawa ekonomiczne
nie mają tak komfortowych warunków jak
inne dziedziny nauki. Nie mogą przeprowadzać kontrolowanych
eksperymentów, jak to czynią chemicy czy biologowie, ponieważ nie mają
możliwości kontrolowania i eliminowania innych
mogących mieć wpływ na wyniki czynników , warunków i okoliczności .
Zjawiska i procesy ekonomiczne są wzajemnie tak powiązane, splecione, że nie
jest możliwe wyizolowanie interesujących nas czynników i poddanie ich
kontrolowanemu eksperymentowi. Ekonomiści
są w sytuacji podobnej do sytuacji astronomów czy meteorologów ,którzy w
zasadzie muszą się zadowalać samą tylko
obserwacją. Ponadto eksperyment, jako metoda sprawdzania teorii, nawet gdyby
się udała ma bardzo ograniczone
zastosowanie w ekonomii, ponieważ byłyby to przedsięwzięcie niewspółmiernie do uzyskanej w tren sposób wiedzy kosztowne.
Jednak rola doświadczenia stale wzrasta, czego dowodem jest
powstanie w II połowie XX wieku tzw. ekonomii eksperymentalnej. Posługując się
wybranymi, chętnymi osobami symuluje się zachowania gospodarcze ludzi. Niekiedy
doświadczenie można zastąpić porównaniem wyniku wielu obserwacji, wykrywając
okoliczności pierwszoplanowe dla rozwoju badanego zjawiska
W praktyce gospodarczej rolę eksperymentu
spełnia symulacja komputerowa - badanie prawdopodobnych skutków określonych
przedsięwzięć na modelach ekonometrycznych, imitujących rzeczywistą
gospodarkę. Na przykład, duża firma przed podjęciem ważnych decyzji -
dotyczących wprowadzenia nowych produktów, wejścia na nowy rynek, wszczęcia
wielkiej kampanii reklamowej, czy podjęcia nowej inwestycji - może
przeanalizować wpływ tych przedsięwzięć na kształtowanie się obrotów i zysków.
Podobnie rząd, który zamierza wprowadzić istotną zmianę w podziale
administracyjnym kraju, w obowiązującym dotychczas systemie podatkowym lub
systemie emerytalnym, powinien najpierw zbadać różnorakie możliwe skutki takich
zmian
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz